23 دسامبر 2023- یافته‌های فاز IIa یک کارآزمایی بالینی،کاهش قابل‌توجهی را در وزن و HbA1c بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 با مصرف 90 میلی گرم آگونیست خوراکی جدید گیرنده یGLP-1 (به ترتیب به میزان 3.26% و 1.02-%  نسبت به دارونما) پس از 12 هفته نشان داد.

شرکت بیودارویی جهانیStructure Therapeutics Inc. ، یک به روز رسانی از برنامه توسعه ی جامع خود برای آگونیست خوراکی بسیار انتخابی گیرندهGLP-1 ، به نامGSBR-1290  ارائه کرد.

پرفسور ریموند استیونز، بنیانگذار و مدیر عامل این شرکت، گفت: ما خوشحالیم که به اهداف فاز 2 aاولین آزمایش بالینی خود در مورد GSBR-1290 در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 دست یافته ایم. او افزود: این کارآزمایی قرار بود نتایج مطلوب ایمنی، تحمل و کارایی این دارو را نشان دهد و برنامه های ما را در جهت بهینه سازی بیشتر عملکرد دلگرم کننده ی GSBR-1290 هدایت کند. داده‌های ما نشان داد که مصرف یک دوز GSBR-1290 در روز، این پتانسیل را دارد که بهترین ترکیب در این کلاس دارویی و ستون فقرات ترکیب‌های آینده باشد که می‌تواند به ایندیکیشن‌های کاردیومتابولیکی بزرگ رسیدگی کند.

این یافته ها بر اساس فاز 2aکارآزمایی بالینی تصادفی، دوسوکور، 12 هفته ای کنترل شده با دارونما بود. در این مطالعه در مجموع از 94 نفر از جمله 60 شرکت کننده برای دریافت تصادفی این داروی جدید ثبت نام شد. سپس 54 فرداز گروه مبتلا به دیابت نوع 2، به‌صورت تصادفی یا روزانه 45 میلی‌گرم (10 نفر)،یا 90 میلی‌گرمGSBR-1290 (26 نفر) یا دارونما(18 نفر)، دریافت کردند.

در ابتدا، از گروه افراد چاق، 40 نفر به صورت تصادفی، در گروه دریافت120 میلی گرم  GSBR-1290 یک بار در روز (24 نفر)یا دارونما(16 نفر) قرار گرفتند. همچنین 24 شرکت‌کننده ی دیگر در حال حاضر در بازوی چاقی ثبت‌نام شده اند که به صورت تصادفی به نسبت 3:2 در گروه دریافت GSBR-1290 یا دارونما قرار خواهند گرفت.

نقطه پایانی اولیه فاز 2aاین مطالعه تحمل پذیری و ایمنی GSBR-1290 بود. نقاط پایانی ثانویه ی کلیدی شامل کاهش وزن برای هر دو گروه و همچنین کاهشHbA1c  برای گروه دیابت نوع 2 بود.

محققان یافته های زیر را گزارش کردند:

· اکثر (88 تا 96 درصد، بسته به بازوی مطالعه) عوارض جانبی (AEs) گزارش شده خفیف تا متوسط بودند.

· هیچ عارضه ی جانبی جدی (SAE) مرتبط با داروی مورد مطالعه وجود نداشت.عوارض جانبی پیشرو مربوط به دستگاه گوارش بودند. دو عارضه ی جانبیشایع "تهوع و استفراغ" بودند.

· از 60 شرکت کننده ای که دوزی از داروی GSBR-1290 را دریافت کردند، تنها یک شرکت کننده از گروه دیابت نوع 2 مطالعه را به دلیل عوارض جانبی مربوط به دارو ترک کرد(2.8% از گروه دیابت نوع 2).

· هیچ موردی از افزایش آنزیم های کبدی در گروه افراد چاق مشاهده نشد. یکی از شرکت‌کنندگان در گروه دیابت نوع 2با دریافت 5 میلی‌گرم از داروی مورد مطالعه، یک رویداد افزایش آنزیم‌های کبدی بدون افزایش بیلی روبین را در روز هشتم تجربه کرد. برای این شرکت کننده در حین مطالعه، بیماری کبد چرب تشخیص داده شد.

· در گروه دیابت نوع 2، کاهش معنی‌دار آماری درHbA1c (1.01- تا 1.02- درصد، نسبت به دارونما) در هفته ی دوازدهم وجود داشت. این مطالعه کاهش معنی دار آماری و بالینی را در وزن در هفته ی دوازدهم نشان داد (3.26- تا 3.51- درصد، نسبت به دارونما). کاهش وزن تا هفته 12 ادامه یافت.

· نتایج تجزیه و تحلیل موقت در گروه افراد چاق، کاهش معنی دار آماری و بالینی را در وزن در هفته ی هشتم (4.74-% نسبت به دارونما) نشان داد.  کاهش وزن در طول هشت هفته درمان ادامه یافت.

دکتر دیوید دالسیو، سرپرست تیم تحقیق از بخش غدد درون ریز و متابولیسم در دانشگاه دوک، گفت:GSBR-1290 ، اثبات مفهومی را در افراد چاق و افراد مبتلا به دیابت 2 نشان داده است، با اثرات واضح بر کاهش وزن و HbA1c که پتانسیل ادامه ی کاهش را با افزایش طول مدت درمان دارد.

نیاز پزشکی برآورده نشده برای دیابت نوع 2و مدیریت وزن مزمن، همچنان بسیار زیاد است و گیرنده GLP-1 هدفی با پتانسیل قابل توجه است. ابداع مولکول های کوچکایمن و مؤثر آگونیست های خوراکی گیرندهGLP-1 ، پیشرفت قابل توجهی است زیرا امکان دسترسی بسیاری از بیماران را - که اکنون به داروهای تزریقی این کلاس دارویی دسترسی ندارند- افزایش می دهد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/novel-oral-glp-1-receptor-agonist-significantly-reduced-hba1c-and-weight-in-type-2-diabetes-patients-phase-iia-trial-121922